10 VĚCÍ, KTERÉ MUSÍTE VĚDĚT, NEŽ SI NAJMETE REALITNÍHO MAKLÉŘE

23.07.2014 08:02

 

Ne všichni realitní makléři jsou stejní. Pokud se při prodeji, nebo koupi své nemovitosti rozhodnete vyhledat pomoc obchodníka s realitami, budete ještě předtím, než učiníte jakékoliv kroky, potřebovat kvalitní informace.

 

Makléř Vás může stát, nebo Vám ušetřit, nejméně sto tisíc korun.

 

Výběr makléře je jedním z rozhodujících kroků, které Vás mohou stát, nebo Vám ušetřit, stovky tisíc korun. Abyste se ujistili, že Vaše zájmy budou zastupovány co nejlépe, měli byste získat odpovědi na několik specifických otázek. Někteří makléři jsou rádi, když jim tyto otázky nepoložíte, protože informace, které získáte z jejich pravdivé odpovědi, Vám poskytnou velmi dobrou představu o tom, jaký výsledek můžete očekávat, pokud využijete jejich služeb. A řekněme si na rovinu, že v obchodu s nemovitostmi (stejně jako v životě) nevládne vždy jen spravedlnost. Postup při sjednávání služeb makléře je stejný, jako kterýkoliv jiný proces najímání lidí, a v tomto případě jste to Vy, kdo sedí na šéfovské židli. Rozhodující je, si správně vybrat člověka, který za Vás vyřídí pravděpodobně tu největší finanční investici ve Vašem životě.

 

„Rozhodující je, si správně vybrat člověka, který za Vás vyřídí pravděpodobně tu největší finanční investici ve Vašem životě.“

 

1. Čím se lišíte od ostatních? Proč bych prodej své nemovitosti měl zadat právě Vám?

Dnešní trh s nemovitostmi je mnohem tvrdší, než jaký býval před deseti lety. Jaké jedinečné marketingové plány a programy má tento makléř k dispozici, aby zajistil, že Vaše nemovitost svými výhodami vyčnívá nad ostatními konkurenčními nemovitostmi? Co navíc Vám tento makléř nabízí v porovnání s ostatními, co Vám pomůže prodat Vaši nemovitost v co nejkratší době, s nejmenší námahou a za co nejvíce peněz?

 

2. Jaké má společnost výsledky a jakou má pověst na trhu?

 

Možná se Vám zdá, že kamkoliv se podíváte, obchodníci s nemovitostmi se chlubí, že jsou jedničkou v tom či onom, nebo Vám citují počty domů, které prodali. Pokud jste jako ostatní vlastníci nemovitostí, pravděpodobně se stanete vůči takovému množství informací imunní. Nakonec se budete ptát, „Proč bych se měl starat o to, kolik domů navíc prodal nějaký makléř. To jediné, co mě zajímá je, jestli dokáže rychle prodat moji nemovitost za co nejvíce peněz.” Nuže, právě proto, že svoji nemovitost chcete prodat rychle a za co nejvíce peněz, měli byste se makléřům, se kterými děláte pohovor ptát, kolik domů již prodali. Jistě budete souhlasit s tvrzením, že úspěch v obchodu s realitami je prodávat nemovitosti. Pokud jeden makléř prodává spousty nemovitostí tam, kde jiný jich prodal jen hrstku, zeptejte se sami

sebe, co by mohlo být důvodem? Co dělají tito dva makléři jinak? Možná Vás překvapí skutečnost, že mnoho agentů prodá méně než 10 nemovitostí za rok. S takovým objemem je pro ně obtížné Vaši nemovitost účinně propagovat, protože si nevydělají dost peněz na reklamu a speciální programy, díky kterým z Vaší nemovitosti mohou vytěžit maximum. Na této úrovni si pravděpodobně také

nemohou dovolit najmout asistenta, což znamená, že mají spoustu práce s tím, že se snaží sami provádět veškeré úkony spojené s touto prací, a samotná služba může následkem toho utrpět.

 

3. Jaké jsou Vaše marketingové plány prodeje mé nemovitosti?

 

Kolik peněz utratí tento makléř na propagaci nemovitostí, které má na seznamu, v porovnání

s ostatními makléři, se kterými děláte pohovor? V jakých médiích (noviny, časopisy, televize atd.) tento makléř inzeruje? Co ví o efektivitě jednoho média v porovnání s jiným?

 

4. Co Vaše společnost prodala v mé oblasti?

 

Makléři by Vám měli předložit úplný seznam s jejich a jinými uskutečněnými prodeji ve Vaší oblasti, které jsou srovnatelné.

 

5. Máte přístup do sítě jiných obchodníků s nemovitostmi tak, aby můj dům byl co nejvíce inzerován?

 

Realitní kanceláře se přidávají k sítím a k různým sdružením, aby zajistily maximální propagaci svých zakázek. Pokud si na prodej své nemovitosti najmete nezávislou realitní kancelář, budou o jeho prodeji vědět a pracovat na něm jen makléři této kanceláře. Některé realitní kanceláře jsou ale součástí obrovských, někdy dokonce mezinárodních organizací a jejich zakázky mohou sledovat tisíce ostatních makléřů. Jediným způsobem, jak zajistit, že Vaše nemovitost bude nabízena kupujícím v jiných místech a možná i v jiných zemích je, zadat prodej Vašeho domu jedné z takových kanceláří.

 

6. Jak se v průměrných hodnotách blíží prodejní cena Vašich zakázek požadované ceně? Jaká je průměrná doba prodeje Vašich zakázek?

 

Dobří obchodníci s nemovitostmi mají o těchto statistikách přehled. Váš makléř by měl být schopen Vám sdělit průměrnou prodejní cenu jeho zakázek v porovnání s průměrnou cenou ostatních zakázek na seznamu. Jejich výkon v tomto měřítku Vám pomůže odhadnout, jak vysoká bude cena Vašeho domu. Jejich odpověď na druhou otázku Vám pomůže získat správný odhad ohledně doby, po kterou bude Váš dům na trhu předtím, než se prodá.

 

7. Na jakých webových stránkách budete moji nemovitost propagovat? Inzerujete na nějakých mezinárodních stránkách?

 

V dnešním globálním světě je důležité, aby Vaše nemovitost byla nabízena kupujícím jak v místním, tak v mezinárodním měřítku. Měli byste si vybrat makléře, který Vaši nemovitost umístí alespoň na jednu mezinárodní stránku a přesvědčit se, že Vaše nabídka bude správně přeložena do angličtiny, němčiny a dalších jazyků, kterými potenciální kupci hovoří. Také se ujistěte, že Váš makléř k nabídce Vaší nemovitosti přiloží mnoho kvalitních fotografií.

 

 

 

 

8. S kolika kupujícími v současné době pracujete?

 

Je zřejmé, že s čím více kupujícími Váš makléř spolupracuje, tím lepší jsou Vaše šance rychle

prodat Vaši nemovitost. Tato skutečnost také ovlivní cenu, neboť makléř s mnoha zájemci

může vytvořit atmosféru podobnou aukci, kde se o Váš dům bude ucházet mnoho z nich najednou. Požádejte je, aby Vám vysvětlili systém, kterým lákají kupující.

 

9. Máte seznam doporučení s klienty, které bych mohl/la kontaktovat?

 

Požádejte makléře o takový seznam a pokuste se namátkově kontaktovat některé z nich.

 

10. Co se stane, pokud nebudu s Vaší prací při prodeji mé nemovitosti spokojený?

Mohu dohodu o své zakázce u Vás zrušit? Existuje “záruka na poskytované služby“?

 

Buďte opatrní na obchodníky, kteří Vás nalákají uzavřít s nimi dlouhodobou smlouvu o zakázce, ze které se v případě, že nedokáží úspěšně prodat Vaši nemovitost, mohou oni snadno vyvázat, zatímco Vy ne. Taková smlouva obvykle obsahuje pokuty a ochrannou lhůtu, které chrání zájmy makléře, nikoliv Vaše. Jak moc Váš makléř věří ve službu, kterou Vám poskytne? Pokud nebudete s poskytnutou službou spokojeni, budete moci smlouvu zrušit bez penále? Nejlepší obchodníci s nemovitostmi Vám kvalitní služby zaručí písemně.

 

Odpovědi každého makléře na těchto 10 otázek pečlivě a objektivně ohodnoťte. Který z nich pro Vás odvede nejlepší práci? Naše otázky Vám pomohou při rozhodování.

 

—————

Zpět


Novinky

Přihlaste se k odběru novinek: